Castello Consort, Italiaanse Barok. 25 februari 2018

Written by Gosse Jongstra on . Posted in concert

Een jong professioneel ensemble, gespecialiseerd in de authentieke uitvoering van 17e eeuwse muziek. Castello Consort speelde diverse malen op het festival voor Oude Muziek in Utrecht. In 2017 zijn ze geselecteerd om deel te nemen aan een serie masterclasses voor jonge en veelbelovende Europese ensembles. In Wesepe speelt het ensemble het mooiste  uit het vroeg-zeventiende-eeuwse Italië: de Italiaanse Virtuozen. Voor meer informatie, zie hieronder. Zij doen dat met een bezetting van barokviool (Elise van der Wiel), baroktrombone (Matthijs van der Moolen), cello (Anne-Linde Visser) en orgel (Henriëtte Wirth). Tijdens het concert hoort u alle instrumenten solistisch en in verschillende kleine combinaties

Voorlopig programma Italiaanse virtuozen:

 Jarzębski, Adam (? – 1649)

Concerto Primo à 2. Soprano e Bastarda.

from: Canzoni e Concerti

Castello, Dario (1590-1658)

Sonata Quarta à 2. Violino e Trombone.

from: Sonate concertate in stil moderno (livro 1)

Rognoni Taeggio, Francesco (? – 1626)

Pulchra es amica mea. Alla Bastarda.

after: Giovanni Pierluigi da Palestrina à 5

Moolen, Matthijs van der (1994)

Cantate Domino. Per il Trombone alla Bastarda.

after: Giovanni Gabrieli à 6

Jarzębski, Adam (? – 1649)

Küstrinella à 3. Soprano e due Bastarda.

from: Canzoni e Concerti

Castello, Dario (1590-1658)

Sonata Quinta à 2. Violino e Violeta.

from: Sonate concertate in stil moderno (livro 2)

Monteverdi, Claudio (1567-1643)

Lauda Jerusalem à 3.

SV 202

Frescobaldi, Girolamo (1583-1643)

Canzon Prima. Canto Solo.

Monteverdi, Claudio (1567-1643)

Laudate Dominum à 1.

SV 287, from: Selva Morale e Spirituale

P.A. Mariani (unknown)

Canzon ‘La Guaralda’ à 2. Violino e Trombone. Per Il Deo Gratias.

 

De website vindt u hier.

 Hier kunt u alvast iets beluisteren van Castello Consort.

 

 

Toelichting Italiaanse Virtuozen

Italian Virtuosos is een gevarieerd programma, bestaande uit de mooiste en meest virtuoze werken uit het vroeg-zeventiende-eeuwse Italië. Het Castello Consort doet dat vanuit een bezetting van barokviool, baroktrombone, barokcello/violetta en ‘basso continuo’ op orgel of klavecimbel. Tegenwoordig lijkt dit een vreemde combinatie van instrumenten, maar in de periode van de muziek is er enorm veel muziek geschreven voor deze bezetting! In tegenstelling tot de bekende moderne versies van deze instrumenten, sluiten ze qua volume heel goed bij elkaar aan. Met de bezetting wordt tijdens het concert overigens veel gevarieerd: u krijgt alle instrumenten samen, in verschillende kleinere combinaties én solistisch te horen.

 

Het Castello Consort heeft zich gespecialiseerd in de ‘authentieke uitvoeringspraktijk’ van zeventiende-eeuwse muziek. Dat houdt in dat ze onderzoek doen naar bijvoorbeeld de instrumenten, articulatie, versieringen, improvisatie en fraseringen die in die tijd gebruikt werden. Een logisch resultaat daarvan is de keuze van historische instrumenten (of goede kopieën daarvan), in combinatie met een historische stemming. In dit geval: a=466Hz (halve toon boven de moderne piano), 1/4 komma middentoon. ‘Middentoon’ houdt in dat deze muziek bijzonder zuiver klinkt, vergeleken met een moderne piano. Met het nadeel dat sommige akkoorden onbruikbaar vals zijn (maar die gebruikten de componisten dan ook niet…).

 

De basis van alle muziek uit de zeventiende eeuw ligt in de vocale muziek, zelfs al wordt het op instrumenten gespeeld. Typisch zijn ook de zogenaamde ‘diminutiestukken’. Dit zijn uitgeschreven improvisaties over (in die tijd) bekende melodieën van meerstemmige vocale stukken. Dat werd veel gedaan door componisten in die tijd, maar ook door onze ‘eigen’ trombonist Matthijs.

Daarnaast werden voor het eerst in de geschiedenis de grenzen van de instrumenten opgezocht. Marini en Castello waren twee componisten die dingen schreven die nooit eerder waren gedaan: dubbelgrepen voor de viool, zeer snelle passages voor de trombone, een enorm bereik voor de violetta… En natuurlijk de overgang van de ‘canzona’ naar de ‘sonate’. In dit programma krijgt u het allemaal te horen!

Meer informatie over Castello Consort

Recent heeft het Castello Consort concerten gespeeld tijdens de Internationale Händel-Festspiele in Göttingen (DE), het Beverley Early Music Festival (UK), BRQ Festival (fringe) inVantaa (FI), Kongsberg International Organ Summer (NO) en in de Fabulous Fringe van het Festival Oude Muziek in Utrecht (NL). Daarnaast stond het ensemble in de programmering van vooraanstaande Nederlandse concertseries, zoals Musica Antica da Camera en Kasteelconcerten.

Op dit moment neemt het ensemble deel aan het Eeemerging programma, welke een kleine selectie van de meest veelbelovende jonge Europese ensembles voor oude muziek stimuleert met onder andere masterclasses en concerten op internationale podia. Als onderdeel van dit programma is het ensemble uitgenodigd voor residenties bij het NCEM inYork (UK) en Ghislierimusica in Pavia (IT).

De leden van het Castello Consort hebben elkaar als studenten ontmoet op de afdeling Oude Muziek van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag (NL). Hun passie voor het 17eeeuwserepertoire resulteert in hun keuze voor historische instrumenten. Daarnaast doende musici zorgvuldig onderzoek naar historische stemmingen (a’=466Hz, 1/4-kommamiddentoon), articulatie, frasering en andere stilistische kenmerken die dit repertoireonderscheiden van andere genres.

Het ensemble heeft ook meegewerkt aan educatieve projecten. Een voorbeeld is ‘Of Shoes &Ships & Sealing Wax’, een project en concert in de Beverley Minster (UK) waaraan circa 200kinderen en studenten van scholen in Beverley en Hull  deelnamen

Tip: geef ‘n Nicolaasje cadeau

de_nicolaas-concerten_kleinZoekt u een origineel cadeau? Geef een kaartje voor één van de mooie Nicolaasconcerten cadeau. Een Nicolaasje kost € 15,-. Vraag ernaar bij de DNC bestuursleden of stuur een email aan info@denicolaasconcerten.nl