La Cicala Baroque ensemble. 26 november 2017

Written by Gosse Jongstra on . Posted in concert

Het ensemble speelt ontroerend mooie Italiaanse barokmuziek. Blokfluitiste Inês d’Avena ontdekte onbekende Italiaanse manuscripten uit de 18e eeuw. In hun programma Naples, 1759 brengt La Cicala deze weer tot leven. Naast muziek van bekende componisten als Scarlatti en Pergolesi, hoort u werken van de onbekende Mancini, Leo en Pullj. “Muziek vertolkt met sier en zwier” schrijft De Volkskrant. Naast Inês d’Avena (blokfluit), maken Rebecca Rosen (cello) en Claudio Ribeiro (klavecimbel) deel uit van La Cicala.

Opgericht in 2011 door Ines d’ Avena. La Cicala is verknocht aan het ontdekken van het rijke en betoverende Napolitaanse barok repertoire en is gedreven en geëngageerd om tot nu toe onbekende muzikale schatten ten gehore te brengen voor het moderne publiek.
Het ensemble ontleent zijn naam aan de cicada, het ‘zingende’ insect dat wordt geassocieerd met lange warme zomeravonden in Zuid- Europa en dat symbool staat voor opstanding, onsterfelijkheid, spirituele belevingen en extase sinds vroeger tijden. Favoriet van de Grieken, de cicades werden gezien als de antieke artiesten , poëtische boodschappers van de muzen en speciaal geassocieerd met muziek en welsprekendheid.
La Cicala bestaat uit jonge internationale muzikanten die actief zijn in bekende ensembles zoals o.a het Amsterdams Barok Orkest, Bach collegium Japan, Orkest van de achttiende eeuw, Orchestra of the Age of Enlightenment . De 2 cd’s die door La Cicala zijn uitgebracht, zijn ontvangen met veel lof van de internationale pers.
Ines d’ Avena is gespecialiseerd in het onderzoeken en het uitvoeren van het Napolitaanse Barok repertoire geschreven voor de blokfluit. Zij heeft ook met passie gewerkt aan het weer tot leven wekken van de vergeten Italiaanse barok blokfluit. Ines heeft opgetreden als solist en met kamerorkesten en b.v. Amsterdams Barok Orkest door heel Europa, Azië en haar thuisland Brazilie. Zij won diverse prijzen zoals in 2010 International Competition Prince Francesco Maria Ruspoli, in 2011 Premio Bonporti, met LOTUS en in 2016 Van Wassenaer Concours met Collegium Musicum Den Haag.
Ines heeft een PhD aan de universiteit van Leiden en een Master aan het koninklijk Conservatorium in Den Haag.

De website van Inez staat hier
Rebecca Rosen kreeg de William Fulbright beurs om barok Cello te studeren bij Jaap ter Linden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar zij haar Master haalde in vroege muziek optredens. Zij is eerste Celliste in het Collegium Musicum in Den Haag. Zij treedt op met bekende ensembles als Capriccio Stravagante, Les Ambassadeurs, Ensemble Pygmalion en Ensemble Bonne Corde.
Rebecca bespeelt ook de grotere voorganger van de Cello, de vioolbas, zodat zij ook tot haar grote plezier repertoire uit de 16de en de 17 de eeuw kan spelen.

Haar website staat hier

Claudio Barduco Ribeiro studeerde voor dirigent bij Eduardo Navega en Henrique Gregory, aan de Staats universiteit van Campinas, waar hij ook studeerde op de klavecimbel met Edmundo Hora.
In 2006 heeft hij zijn studie Harpsichord en Vroege Muziek aan het Koninklijk conservatorium in Den Haag afgerond. Hij was student van Jaques Ogg. Claudio heeft diverse Masterclasses en cursussen in Zuid Amerika en Europa doorlopen.
Claudio is de Director of Collegium Musicum Den Haag en Companhia de Musica. Daarnaast is hij ook lid van LOTUS en Radio Antiqua. Hij word veel uitgenodigd om les te geven tijdens masterclasses voor Klavecimbel. Hij werkt als gastdirigent bij uitvoeringen van Barokmuziek. Hij geeft regelmatig les tijdens de belangrijkste muziekfestivals in Brazilië en hij is gastdocent en repetitor aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag vanaf 2007.

Zijn website vindt u hier

Programma Napels 1759
Een handvol blokfluitsonates werden gekopieerd door een “blokfluit liefhebber” zeker 20 jaar eerder. Na de herontdekking van de werken in de bibliotheek van het conservatorium in Napels in 2013, heeft Ines d’Avena deze tot leven gewekt in een programma vol wereld-premières.
De muziek is van de welbekende Scarlatti en Pergoles. Daarnaast van vergeten componisten als Mancini, Leo en Pullj. Naples 1759 geeft niet alleen een beeld van de smaak van de kamermuziek toen. Ook de roerige tijd van de “hoofdstad van de barokmuziek” klinkt er in door.

– Sonata a Flauto Solo è Basso | Del Sigr: Pietro Pullj | 1759 [Bb Major]
– Sonata à Flauto Solo è Basso | Anonymous [D Minor]
– Sinfonia per violoncello e basso | G. B. Pergolesi [F Major]
– Toccata per Cembalo d’Ottava Stesa | Alessandro Scarlatti
– Sonata a Flauto Solo è Basso | Del Sigr: Pietro Pullj | 1759 [F Major]
– Sonata VII | Francesco Mancini

Pauze

– Le Quattro Stagioni Del Anno | Sonata per Cembalo | Francesco Durante
– Sonata a Flauto Solo e Basso | Leonardo Leo
– Sonata Di Flauto Solo è Basso | 1759 [Francesco Mancini, C Minor]
– Sonata a Flauto Solo è Basso | Del Sigr: Pietro Pullj | 1759 [G Minor]

Website van La Cicala staat hier

Inês d’Avena, recorder and artistic direction
Rebecca Rosen, cello
Claudio Ribeiro, harpsichord

Voorproefje? Luister hier.

Tip: geef ‘n Nicolaasje cadeau

de_nicolaas-concerten_kleinZoekt u een origineel cadeau? Geef een kaartje voor één van de mooie Nicolaasconcerten cadeau. Een Nicolaasje kost € 15,-. Vraag ernaar bij de DNC bestuursleden of stuur een email aan info@denicolaasconcerten.nl