13 oktober 2013 recital Maarten van Veen

Written by DNC-admin on . Posted in vorig seizoen

Op 13 oktober 2013 speelde Maarten van Veen   “4 generaties Nocturne”.  Van Field, Chopin, Fauré en Poulenc

Het spel was werkelijk schitterend, met een prachtig touché, de accenten heel fijnzinnig aangebracht. De bezoekers, plm. 75, genoten van deze middag in het knusse kerkje van Wesepe. Van Veen zelf roemde de mooie akoestiek. De locatie vindt hij zeer geschikt voor een cd-opname. Dus wie weet….

Tussendoor vertelde Maarten van Veen boeiende informatie over de componisten en hun onderlinge beïnvloeding. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nocturne_(muziek)

Maarten van Veen, sinds kort directeur en programmeur van de Doelen in Rotterdam, toonde zich bereid om mee te denken met De Nicolaasconcerten over de programmering.

Binnenkort vertrekt hij naar St. Petersburg. Daar speelt hij o.a. Le sacre du printemps van Stravinsky, voor 4 piano’s. Ook Vitaly Pisarenko (trad 6 april 2013 op in Wesepe) speelt hierin mee.

 

Het programma van 13 oktober 2013.

“4 generaties Nocturne”

John Field (1782-1837)  Nocturne nr. 1, 2, 5, 12

Frederic Chopin (1810-1849) Nocturne opus 9 nr. 9; opus 32 nr. 1; BI 49; Op. Post. 72 Nr. 1 BI79

Gabriel Faure (1845-1924) Nocturne nr 3 opus 33; nr 1 opus 33

Francis Poulenc 1899-1963) Nocturne nr IV; nr VII; nr XIII; nr II

Maarten van Veen (1971), uit een muzikale familie stammend, begon al jong met zijn pianostudie, en gaf op zijn dertiende

zijn eerste concert. Hij studeerde aan de conservatoria te Utrecht, Praag en Amsterdam bij Alwin Bär, Kyoko Hashimoto en Ton Hartsuiker. Hij volgde masterclasses bij György Sebök en tijdens zijn studieperiode aan de Mozart Academy bij Oleg Maisenberg, Ivan Klánsky, David Golub en Leonid Hambro. Van Veen sloot zijn studie U.M. af aan het Sweelinck conservatorium als eerste pianist in de geschiedenis, met zowel een klassiek- als een hedendaags programma (’97).

Tijdens het Postbank-Sweelinck concours in 1995 ontving hij een speciale prijs voor het uitvoeren van hedendaagse composities. In datzelfde jaar won hij de 4th Murray Dranoff two piano competition (U.S.A.) samen met zijn broer Jeroen. In Frankrijk kreeg van Veen de SACEM-prijs tijdens ”The Piano competion of 20th century music 1996′ te Orleans met de titel: ‘kandidaat met de beste persoonlijke visie op muziek van de 20ste eeuw’.

Hij gaf concerten in Zweden, Frankrijk, België, Engeland, Duitsland, Tsjechië, Hongarije en Tsjechië en ging diverse malen op tournee door de Verenigde Staten en Canada en speelde met diverse orkesten en dirigenten zoals Peter Eötvös, Howard Williams, Arie van Beek, Neal Stulberg, Christopher Hogwood, Henrik Schaefer, Lev Markiz, Lucas Vis, Jurjen Hempel, Etienne Siebens, Peter Oundjian en Robert Craft. Met Robert Craft nam hij diverse werken op cd op in Abbey Road Studios te Londen van Igor Stravinsky, die werden opgemerkt in de New York Times (2002) als ´de beste opnamen ooit´.

Maarten van Veen is oprichter van het International Piano Quartet (1998, 4 piano´s) waarmee hij diverse malen op tournee ging door Canada en de U.S.A. Sinds 2007 is hij Artistic Director voor de Murray Dranoff Foundation in Florida (U.S.A.) Sinds 2013 is hij directeur en programmeur in de Doelen (Rotterdam) bij het DoelenEnsemble en artistiek leider van het HortusEnsemble, en Hortusfestival in de horti van Haren, Utrecht, Leiden en Amsterdam.

In zijn zoektocht naar authentieke uitvoeringen van muziek geschreven tussen 1820 en 1950 vond hij de instrumenten uit diezelfde tijd (o.a. Erard en Pleyel) een bron van inzicht in de pianistiek alsmede een verklaring voor vele compositietechnieken van de componisten die met deze instrumenten verbonden waren. Deze instrumenten bieden Van Veen de mogelijkheid om met deze inzichten die leiden tot een nieuwe taal, de vertelkunst van deze muziek te herscheppen en waar nodig te herzien. Hij speelde op diverse festivals zoals Wien Modern, Nederlandse Muziekdagen, Festival Rhijnauwen en Huddersfield. Hij maakte vele radio-opnamen en nam werk op voor o.a.het cd-label Naxos en Koch. Hij begon met dirigeren in 2001 en al snel volgde concerten met het DoelenEnsemble (met ondermeer de Opera ‘Der Hund’ van Rob Zuidam) en is regelmatig te gast bij diverse ensembles zoals het Hortus Kamerorkest. In 2010 studeerde hij directie bij Herreweghe met behulp van een studiebeurs van het NFPK.

Tip: geef ‘n Nicolaasje cadeau

de_nicolaas-concerten_kleinZoekt u een origineel cadeau? Geef een kaartje voor één van de mooie Nicolaasconcerten cadeau. Een Nicolaasje kost € 15,-. Vraag ernaar bij de DNC bestuursleden of stuur een email aan info@denicolaasconcerten.nl