15 februari 2015 Vrouwenkoor Voca Me

Written by Albert Albers on . Posted in vorig seizoen

Het Oost-Nederlands Vrouwenkoor Voca Me  o.l.v. Yt Nicolai, met
werken van  hedendaagse Nederlandse componisten
H. Andriessen en B. van Beurden en Daan Manneke.

Met o.a. de bekende werken Ave Verum, Ave Maria, Stabat Mater.

Begeleiding: Accordeon Ellen Zijm.

Wanneer: 15 februari 2015
Aanvang: 15.00 uur
Toegang: € 12,50.  Kinderen t/m 12 jaar gratis.

www.vocame.nl

Het koor: Voca Me

Het Oost-Nederlands Vrouwenkamerkoor Voca Me, opgericht in 2008, bestaat uit 12 vrouwen met geschoolde stemmen, en legt zich toe op het op hoog niveau uitvoeren van klassieke koorwerken uit heden en verleden. Het koor staat onder leiding van Yt Nicolai. Op het repertoire van het koor staan 20e-eeuwse werken van o.a. Gustav Holst, Edward Elgar, John Gardner, Bernard van Beurden en Hendrik Andriessen, maar ook muziek uit de 19e eeuw van o.a. Mendelssohn, Brahms en Rheinberger.

 

Het programma: op 15 februari 2015:

 

Magnificat – Bernard van Beurden

Messa di Voce  – Daan Manneke

Laudes Vespertinae – Hendrik Andriessen

I.      Ave verum

II.      O quam amabilis

III.     Alma redemptoris mater

V.       Salve Regina

===================PAUZE======================

VI.      Regina Coeli

IX.      Sacrum convivium

X.       O esca viatorum

XI.      Ave Maria

Salve Regina I en II – Bernard van Beurden

Stabat Mater – Bernard van Beurden

 

De Dirigent: Yt Nicolai

Na de studie sociaal-cultureel werk aan de Sociale Academie van Kampen studeerde Yt Nicolai schoolmuziek en koordirectie bij Kees Stolwijk aan het conservatorium van Enschede. Na het praktijkdiploma vervolgde zij haar studie koordirectie bij Jos Leussink aan de Hogeschool voor de Kunsten in Zwolle. In 1998 behaalde ze cum laude haar einddiploma met een uitvoering van o.a. Les Noces van Strawinsky.

Yt Nicolai dirigeerde vele oratoriumkoren, kamerkoren en projectkoren.

Haar carrière begon met kamerkoor Canteklaer in Enschede, dat zij in 1989 oprichtte.

Een greep uit wat volgde: Studentenkoor Amsterdam, vocaal ensemble COQU in Utrecht, Vrouwenkamerkoor Twente, Voca Deventer en meezingconcerten in het land.

Naast het gangbare repertoire zoals de passies van Bach, Ein Deutsches Requiem van Brahms, Händels Messiah en de Schöpfung van Haydn programmeert Yt graag minder bekende en nieuwe werken van bijvoorbeeld Joost Kleppe, Bernard van Beurden, Alfred Desenclos.

Momenteel is Yt artistiek leider van het Oost-Nederlands Vrouwenkamerkoor Voca Me en het onlangs mede door haar opgerichte Galakoor, het eerste roze klassieke koor van Nederland, gevestigd in Amsterdam. In maart 2014 vond in Haarlem onder haar leiding de première plaats van Kenau, de Opera.

Naast haar werkzaamheden als dirigent is Yt Nicolai als docent verbonden aan Saxion Hogescholen en het ArtEZ Conservatorium in Enschede.

 

 

Begeleiding: Ellen Zijm, accordeon

Ellen Zijm studeerde aan het ArtEZ-conservatorium van Enschede en daarna aan de Hochschule für Musik Würzburg, waar zij in 2013 met een 10 afstudeerde. Zij brengt regelmatig nieuwe werken voor accordeon in verschillende bezettingen in première en is meerdere malen te gast geweest bij Radio 4.

Zij speelde o.a. in het Residentie Orkest, het Asko/Schönberg Ensemble, HollandOpera, Insomnio en Stracc. Haar vaste duo’s zijn De Thuiskomst met Quirine van Hoek (viool) en SaxYOn met Marijke Schröer (saxofoons). De Thuiskomst heeft onlangs de CD ‘De Thuiskomst in the early Baroque’ gemaakt, die sinds december 2014 verkrijgbaar is.

Meer informatie: www.ellenzijm.nl

 

Over de componisten

Hendrik Andriessen (1892 – 1981)

Andriessen begon al jong met piano- en orgelspelen en componeren. Toen hij tien jaar was, kon hij zijn vader, organist van de St. Jozefkerk te Haarlem, vervangen. Hij studeerde compositie bij Bernard Zweers en orgel bij J.P. de Pauw aan het conservatorium te Amsterdam. Als organist was Andriessen eerst verbonden aan de St. Jozefkerk te Haarlem en daarna aan de Kathedraal te Utrecht. Andriessen, die directeur was van de conservatoria in Utrecht en Den Haag, werd in 1952 benoemd tot buitengewoon hoogleraar te Nijmegen. Tijdens en ook na zijn studietijd hadden Alphons Diepenbrock, Claude Debussy en Albert Roussel grote invloed op Andriessen, terwijl hij ook verwantschap voelde met het werk van César Franck, Gabriël Fauré en André Caplet. Langzamerhand ontwikkelde hij een eigen stijl en deed pionierswerk als componist van kerkmuziek. Hij toon originaliteit in vele stijlen. In zijn uitgebreide oeuvre neemt de kerkmuziek een bijzondere plaats is.

Daan Manneke (1939)

Daan Manneke studeerde compositie bij Jan van Dijk en orgel bij Huub Houët en Louis Toebosch aan het Brabantsconservatorium te Tilburg. Daarna voltooide hij zijn orgelstudies bij de BelgischeorganistKamiel d’Hooghe in Brussel. Verdere compositiestudies volgden bij Ton de Leeuw in Amsterdam. Deze brengt hem ook in contact met Olivier Messiaen, bij wie hij ook privé-studies deed. In 1976 ontving hij de compositieprijs van het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Van 1958 tot 1969 is hij organist in de St. Gertrudiskerk in Bergen op Zoom. Hij is vooral bekend als uitstekende orgelvirtuoos en hij gaf vele concerten en recitals in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Na jarenlang organist te zijn geweest wordt Daan Manneke in 1972 docent aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Vanaf 1986 is hij hieraan verbonden als docent compositie, een functie waarin hij inmiddels een groot aantal leerlingen heeft opgeleid. Zijn oeuvre omvat vooral geestelijke muziek en kamermuziek en is meerdere malen onderscheiden.

Bernard van Beurden (1933)

Bernard van Beurden studeerde altviool bij Klaas Born, maar ontwikkelde zich meer en meer als componist onder andere door lessen bij Rudolf Escher en Ton de Leeuw. Hij was aanvankelijk vooral bekend door zijn werk met en voor amateurs: als componist, leider van ensembles, organisator van workshops, verzorger van radioprogramma’s, niet alleen in Nederland maar in heel Europa. In 1980 kreeg hij de RAI-prijs van de Prix Italia met Bajesmaf, een oratorium over gevangenissen. Na 1980 raakte Van Beurdens werk met amateurs op de achtergrond en spitsten zijn activiteiten zich steeds meer toe op zijn compositorische arbeid en zijn werk als docent aan het Rotterdams Conservatorium. Na 15 jaar aan dit instituut verbonden te zijn geweest heeft hij zijn werk daar beëindigd om zich nog uitsluitend bezig te houden met het componeren en met het artistieke leiderschap van het Ensemble d’Accord (een ensemble met 10 accordeons, gespecialiseerd in muziek uit de twintigste eeuw).

Voca Me en Yt Nicolai hebben een bijzondere band met Bernard van Beurden. Het koor voert al jaren met veel succes werken van hem uit. Ter gelegenheid van zijn tachtigste verjaardag  in december 2013 schreef Van Beurden speciaal voor Voca Me het programma Luister naar mijn Stem, dat het koor in dit jubileumjaar vier keer heeft uitgevoerd in heel Nederland. Op dit moment is hij bezig met het componeren van Passio, dat in het voorjaar van 2016 door Voca Me en Galakoor gezamenlijk wordt uitgevoerd.

 

 

Tip: geef ‘n Nicolaasje cadeau

de_nicolaas-concerten_kleinZoekt u een origineel cadeau? Geef een kaartje voor één van de mooie Nicolaasconcerten cadeau. Een Nicolaasje kost € 15,-. Vraag ernaar bij de DNC bestuursleden of stuur een email aan info@denicolaasconcerten.nl